ARHITECTURA BIBLIOTECILOR: ABORDAREA PROBLEMEI
Abstract
Din cele mai vechi timpuri, asigurarea securităţii cărţilor în bibliotecă se făcea prin intermediul unor căi foarte sofi sticate de trecere în depozit. Accentul era pus pe păstrarea cărţilor, adică, pe aspectul de arhitectură. Păstrarea cărţilor putea fi asigurată, numai dacă trecerea, accesul la ele, era foarte complicat (7). În anul 1887 M. Dewey deschide prima şcoală de biblioteconomie (School Library Economy). În această şcoală, iar mai târziu, şi în alte şcoli din Occident, a fost introdus cursul de „Arhitectura bibliotecii”. Până în prima jumătate a secolului XX, în Rusia, au fost ţinute nişte cursuri despre construcţia clădirilor pentru biblioteci, despre utilarea lor, însă în următorii ani acest aspect a început să-i intereseze pe bibliotecari mai puţin. Aceasta s-a întâmplat, spune Iuri Stolearov, din motivul că în conştiinţa bibliotecarilor prevala biblioteca ca organizaţie, ca instituţie, şi nu ca un edificiu arhitectural.