Biblio Polis - Vol. 57 (2015) Nr. 2  
ARHIVA  
VIAȚA FILIALELOR / LIBRARY`S BRANCHES LIFE / ЖИЗНЬ ФИЛИАЛОВ
Galina TARTACOVSCHI
Săptîmîna Europei la Biblioteca „Tîrgu-Mureș”

SĂPTĂMÂNA EUROPEI 
LA BIBLIOTECA „TÂRGU-MURE
Ș

Galina TARTACOVSCHI,
șef oficiu, Filiala ,,Târgu-Mureș”’

O societate puternică, prosperă, bazată pe principii democratice: egalitate, securitate și justiție – este tot ce ne-am dorit mereu noi, cetățenii Republicii Moldova. Un model al unei astfel de societăți îl putem prelua de la țările membre ale Uniunii Europene.

Ce este Europa? În special pentru tinerii noștri, Europa este un vis frumos, e ocazia perfectă de a tăia răul din rădăcină și de a începe să trăim cu demnitate. Pentru a ne bucura de privilegiile de care se bucură țările europene, este necesar să avem viziuni europene, să ne integrăm în circuitul de valori europene, să învățăm ce presupun cu adevărat termenii de egalitate, demnitate, respect și justiție… De aceste lucruri însă nu ne vom putea bucura până nu vom conștientiza importanța reformelor, a schimbării și până nu vom avea curajul să demascăm minciuna în care trăim. Schimbarea trebuie să înceapă de la fiecare, viziunile vechi din vremea stalinistă trebuie răsturnate, pentru a ne putea bucura de libertate deplină.

Într-o atmosferă europeană, de promovare a valorilor europene, a început Săptămâna Europei la Filiala „Târgu-Mureș”, care s-a desfășurat în perioada 4-10 mai curent. Pe parcursul acestei săptămâni, am organizat o serie de activități, prin care am încercat să aducem Europa acasă, mai aproape de tineri în special, ei având viziuni moderne și fiind mai puțin afectați de nostalgia anilor trecuți.

La 4 mai, a fost organizată o zi de informare cu genericul Europa acasă la noi. Participanții au fost familiarizați cu cele două expoziții de documente Descoperim Europa împreună șEuropa pentru toți, au fost informați referitor la programul planificat în cadrul acestei săptămâni și au urmărit o mică prezentare despre Europa. În special, ne-am axat pe valorile europene: unitate, toleranță, solidaritate, respect, demnitate, comunicare, libertate, egalitate etc. În dialogul cu tinerii, am abordat noțiunile de demnitate umană, libertate, democrație, egalitate, ce semnifică acestea în viziunea lor și cât de importante le consideră, pentru a-i provoca să se alăture acestor valori europene. Am vorbit de situații în care aceste principii nu au fost respectate în diferite țări și au dus la consecințe extrem de grave, am trecut în revistă simbolurile Uniunii Europene: imnul Odă bucuriei, steagul cu 12 stele așezate în cerc, moneda unică, data de 9 mai, precum și semnificația acestora. În continuare, ne-am referit la beneficiile integrării europene a Republicii Moldova, accentuând multiplele riscuri și oportunități pierdute, în caz de neaderare la UE.

Această activitate a avut un impact pozitiv, întrucât am informat și am instruit tinerii cu privire la necesitatea și beneficiile integrării europene, a trecerii la standarde europene în ceea ce ține de produse și servicii. Participanții au conștientizat că pentru dezvoltarea durabilă a societății este necesar să aderăm la valorile europene și să ne integrăm cât mai grabnic în UE.

O altă activitate de o deosebită importanță a fost prezentarea campaniei No Hate Speech (Fără ură), lansată de Consiliul Europei. În cadrul manifestării, am informat participanții despre scopul, obiectivele și activitățile organizate în cadrul acestei campanii.

Scopul campaniei este combaterea discursului instigator la ură din mediul online, a cărui victimă poate deveni orice utilizator. Această campanie duce o luptă contra atacurilor personale, insultei, umilinței, știrbirii demnității unei persoane, problemelor cu care ne confruntăm frecvent etc. Campania No Hate Speech se bazează pe educația în domeniul drepturilor omului, culturii mediatice și participarea tinerilor în promovarea valorilor, precum egalitatea, demnitatea și diversitatea. Această mișcare este implementată de 40 de țări, majoritatea europene, dar printre care se numără și alte state precum R. Moldova, Ucraina, Rusia, Mexic, Turcia etc.

Obiectivele No Hate Speech sunt:

  • sensibilizarea opiniei publice cu referire la discursul instigator la ură și riscurile pe care acesta îl reprezintă pentru democrație;
  • susținerea tinerilor în cauza pentru drepturile omului, online și offline;
  • reducerea nivelului de toleranță față de discursul instigator la ură pe internet;
  • mobilizarea și antrenarea online a tinerilor activiști în domeniul drepturilor omului;
  • localizarea discursului instigator la ură online și dezvoltarea mecanismelor pentru oferirea răspunsurilor constructive;
  • susținerea și solidarizarea cu persoanele sau grupele de persoane-țintă ale discursului instigator la ură online;
  • preluarea și adaptarea instrumentelor de lucru create de Consiliul Europei și alte state implicate în campania de eradicare a discursului instigator la ură;
  • dezvoltarea participării tinerilor și a cetățenilor în mediul online.

Prin intermediul acestei activități, am reușit nu doar să informăm elevii despre o astfel de campanie, dar am și încercat să le cultivăm în suflet dragoste de oameni și mai ales de acele categorii, pe care societatea contemporană le marginalizează. I-am informat pe tineri și despre evenimentele internaționale, ce se organizează în scopul de a apăra drepturile acestor categorii:

  • Ziua internațională pentru eliminarea discriminării rasiale – 21 martie;
  • Ziua zero discriminării – 1 martie;
  • Ziua internațională a romilor – 8 aprilie;
  • Ziua internațională a persoanelor cu dizabilități – 3 decembrie;
  • Ziua siguranței pe internet – a doua zi de marți a lunii februarie etc.

Tinerii au luat parte activă la discuții, și-au expus părerea referitor la siguranța pe internet și la cazurile de atac verbal în mediul virtual. La sfârșitul activității, au fost distribuite pliante, insigne, carnete și stickere cu simbolul campaniei No Hate Speech.

Astfel de manifestări sunt necesare și nu doar în bibliotecă, ci în întreaga societate, pentru a promova toleranța, pentru a promova omenia, respectul și demnitatea. Trăim într-o lume modernă și tehnologizată până la refuz și uităm de lucruri importante, precum prietenia și toleranța, dar trebuie să ne aducem aminte, cât mai des, de principiul ce caracterizează Uniunea Europeană – unitate în diversitate. Devenind adepții acestui principiu, promovăm pacea, ne deschidem către culturi, tradiții, credințși viziuni diferite. Doar acceptând și tolerând diferențele dintre oameni și culturi, am putea contribui la consolidarea societății, la înflorirea și progresul civilizației.

Masa rotundă cu genericul Inițierea tinerilor în programe de studii europene a fost binevenită pentru tinerii de la Liceul Teoretic „Ion Creangă”.

În cadrul activității, au avut loc schimb de păreri despre perspectivele tinerilor de a-și face studiile peste hotare, despre oportunitățile ce li se oferă, în special, prin avantajoasele programe de studii pe care le pot urma. „Este o experiență ce merită trăită, o experiență inedită, prin care optăm pentru un viitor european, iar implementând acasă ceea ce deprindem acolo, în străinătate, putem schimba țara în bine, putem contribui și noi la progresul ei”, a menționat o participantă.

Programul de studii preferat de tineri este Erasmus Plus, care oferă o șansă de a avansa nu doar studenților, ci și profesorilor. Profesorii universitari, care doresc să facă schimb de experiență, pot aplica și ei la acest program. Evident, pentru a te putea înscrie și pentru a beneficia de un loc, este necesar să îndeplinești mai multe formalitățși cerințe. În primul rând, este necesară prezentarea unui CV bine structurat, apoi urmează interviurile, în baza cărora se va face selecția.

De obicei, acest program poate fi urmat după un an sau doi de studii în țara natală, după care poți aplica la studii de licență, masterat și chiar doctorat.

Am informat participanții despre faptul că Programul Erasmus Plus, între anii 2015 și 2020, va oferi oportunități de studiere, stagiere și schimb de experiență unui număr de circa patru milioane de europeni, de care ar putea beneficia și ei.

Alte programe de studii propuse tinerilor sunt Tempus-Tacis, Erasmus Mundus, Youth in Action etc. Un factor pozitiv este, că R. Moldova are acorduri interministeriale cu circa 40 de țări, care permit schimbul de studenți cu universitățile din statele UE, dar și cu cele din SUA și Federația Rusă.

Programul Erasmus Mundus este destul de popular printre studenți, oferindu-le acestora oportunitatea de a urma cursuri de masterat la o universitate dintr-un stat membru al UE. Programul Tempus-Tacis oferă asistență financiară acelor universități, ce propun proiecte de reformare a sistemului de învățământ superior. Youth in Action sau Tineretul în acțiune vizează participarea la conferințe, seminare, acțiuni de voluntariat etc., organizate de Comisia Europeană, totodată, oferind și finanțare. Toate acestea vor prinde bine și pentru CV, în vederea obținerii unui loc de muncă mai bun, a acumulării de experiență.

În continuare, au fost accentuate beneficiile studierii peste hotare: o viziune total diferită de ceea ce cunoaștem, un nivel avansat de pregătire, o altă cultură, din care se pot învăța lucruri noi. De asemenea, un avantaj reprezintă oportunitățile de finanțare și granturile europene. Tinerii pot beneficia de burse, de stagii de înaltă calitate, precum și de alte facilități.

Un stimulent puternic reprezintă posibilitatea de angajare în câmpul muncii, având un loc de muncă stabil și bine plătit. Mai mulți tineri au menționat că posturile vacante din Republica Moldova sunt puține, salariile sunt mizere, iar cererile uneori, destul de exigente pentru un astfel de salariu. „Nu ești motivat să lucrezi în Republica Moldova. Nu ai parte nici de un salariu decent, iar deseori, când observi că nici munca nu îți este apreciată la justa valoare, când nu ești respectat ca personalitate, ajungi să fii total dezamăgit în propria țară și tot ce rămâne să faci este să pleci acolo, unde știi că meritele tale vor fi recunoscute și răsplătite”, a afirmat un elev.

Participanții au recunoscut că, deși acasă este cel mai bine, deoarece ești alături de cei dragi, instabilitatea socială și politică sunt principalii factori ce îi sperie și îi determină să plece. Ei vor să ajungă departe, să-și împlinească visele, să-și poată ajuta părinții, să poată întemeia o familie, pe care să o poată întreține.

O viziune cu care am fost de acord pe deplin este cea, ce îi aparține unui tânăr pe nume Vlad. Acesta a afirmat: „Este imposibil și ireal să plece toată lumea din țară. Nu putem fugi de aici, doar pentru că este greu. Dacă plecăm, este necesar să ne întoarcem și să implementăm acasă ce am învățat în Europa, să consolidăm propria noastră țară. În același timp, trebuie să avem grijă ce implementăm, pentru că nu tot ce este străin este neapărat ceva bun. Trebuie să vedem ce lucruri merită să fie implementate, care ar schimba și ar mișca țara din loc.”

Ne-am bucurat să aflăm, că majoritatea elevilor ce doresc să plece peste hotare, au decis să se întoarcă acasă, pentru a contribui la dezvoltarea țării noastre, pentru a-și folosi toate cunoștințele și aptitudinile în folosul statului, pentru a crea o societate prosperă, pentru ca să fie și R. Moldova un stat între statele libere, să ne putem mândri și noi de țara și de poporul nostru, să combatem degradarea societății și să construim un adevărat viitor european nu prin vorbe, ci prin fapte.

Săptămâna Europei a continuat cu o altă activitate utilă pentru tineri – Constituția Republicii Moldova versus Constituția europeană, care a constat din discuții și dezbateri, la care au participat elevi de la Liceul Teoretic „Ion Creangă”. Această activitate a fost una binevenită, întrucât am reușit analizarea unor sisteme diferite și am oferit elevilor posibilitatea de a se exprima liber. Pe lângă informațiile pe care le-am furnizat, le-am propus și un set de cărți, ce vizează acest subiect și care le-ar îmbogăți cunoștințele. Discuțiile au fost ghidate de subsemnata, care a provocat grupul la meditație. Citând o definiție a Constituției, aparținând juristului și profesorului universitar român Ioan Muraru, am propus elevilor să argumenteze definiția și să judece, dacă poate fi aplicată statului Republica Moldova: „Constituția este și trebuie să fie așezământul politic și juridic fundamental, care, reflectând și consolidând cuceririle oamenilor și proiectând direcțiile definitorii ale evoluției viitoare a societății, statornicește cucerirea puterii de stat, noile structuri social-economice și politice, precum și drepturile și îndatoririle fundamentale ale cetățenilor.”

Luând această definiție drept reper, treptat, am aprofundat subiectul. Împreună cu participanții, am analizat dacă Constituția Republicii Moldova este bine formulată, ce prevederi include, care sunt modificările de la prima Constituție, adoptată la 29 iulie 1994 etc.

O problemă ce s-a pus în discuție a fost respectarea drepturilor și libertăților fundamentale, ce ne sunt garantate prin Constituție: „Dacă constituția, care se consideră legea supremă a unui stat, nu este respectată, cum putem vorbi de noțiunea de stat de drept și cum putem vorbi de un sistem funcționabil în societate?”, a întrebat retoric o elevă.

Participanții s-au declarat nemulțumiți că nu este respectată libertatea de exprimare, că mass-media este controlată de interese, că demnitatea omului nu este respectată. Deși există acest act ce prevede chiar din primul articol, alineatul 3 – libertatea omului, demnitatea lui, libera dezvoltare a personalității umane, actele comise în societate contravin normelor constituționale. Argumente sunt suficiente, au precizat elevii, oferind și exemple concrete de încălcare a drepturilor omului, chiar și prin acel 7 aprilie 2009, care s-a soldat cu câțiva morți nevinovațși cu sute de cetățeni arestațși torturați, unii dintre cei arestați, fiind chiar cunoscuții lor și astfel, obținând mărturii din surse sigure.

Elevii și-au exprimat diferite opinii: „Constituția nu trebuie să promoveze doar pe foaie respectul și drepturile cetățeanului, încurajarea pluralismului politic, justiția, egalitatea și dreptatea socială, dar să o respecte și de facto. Legea trebuie să fie lege pentru toți, de la vlădică până la opincă, așa cum este și în țările europene. La noi, însă, nu se înțelege pentru cine sunt elaborate legile și normele, căci constatăm zi de zi încălcarea lor. Dacă legea ar fi cu adevărat mai presus și mai presus de fiecare, am lichida corupția, ar fi respectate drepturile fiecărui cetățean, am ajunge la un nivel înalt de cultură și educație. Nu ne-am plânge de sărăcie și de alte abuzuri comise în societate, ci am avea copii asigurați cu tot ce este necesar și bătrâni ce ar trăi demn. Dacă sistemul din societatea noastră nu funcționează, înseamnă că legea nu este respectată; dacă sunt batjocoriți tineri, copii, adulțși bătrâni, înseamnă că articolele din Constituție ce ne garantează respect și alte drepturi și libertăți fundamentale sunt o bătaie de joc.”

Pe parcursul activității, au fost comparate și analizate câteva dintre aspectele Constituției Republicii Moldova și a Constituției europene. UE posedă un sistem de valori bine definit și dacă un stat nu îi împărtășește valorile, nu poate deveni membru al comunității europene. Una dintre cele mai importante valori este constituția democratică, care trebuie să prevadă respectarea drepturilor omului.

Parțial, prevederile Constituției Republicii Moldova corespund cerințelor organizațiilor internaționale: principiul suveranității naționale, principiul reprezentării, principiul separației puterilor în stat etc. Totuși, Constituția Republicii Moldova necesită modificări. E necesară stipularea unor modalități de legiferare, ce ar fi exercitate direct de către popor. În prezent, națiunea nu dispune de dreptul de a iniția un referendum, nu poate lua o inițiativă legislativă populară și nici nu are dreptul la un veto popular, care reprezintă forme ale democrației și sunt practicate, în repetate rânduri, în majoritatea țărilor europene. În scopul de a oferi elevilor date mai bogate despre Constituția europeană, am prezentat cartea Constituția europeană de J.H. Weiler.

Participanții au fost entuziasmați de această activitate utilă, care le-a permis să gândească liber și să se exprime fără nicio restricție. „Este regretabil faptul că trăim într-o țară ce se pretinde țară cu tradiții bogate, cultură, oameni ospitalieri și cu multe aptitudini, dar nu respectăm legea. În loc să contribuim la prosperarea țării, în loc să ne gândim la viitorul societății și al generațiilor viitoare, ne gândim la putere și orgoliu. Dacă nu ar exista atâta egoism, atâta mândrie și iubire de sine, dar de multe ori și frică, am reuși să ajungem departe. Ne-am obișnuit însă să tăcem, să ne lăsăm umilițși să ni se încalce drepturile garantate prin Constituție: din păcate, pentru noi, Constituția este doar un act în plus, pentru că nu se respectă și nici noi nu suntem respectați”, a fost concluzia la care au ajuns elevii la finele activității, pe care au exprimat-o și în posterul pe care l-au realizat, pentru a reflecta ideile expuse în discuții.

Pe parcursul acestei săptămâni, cititorii au fost familiarizați cu colecția Scriitori europeni, cu Cărți jubiliare ale scriitorilor europeni în anul 2015, cu personalități din domeniul culturii europene etc. De asemenea, a fost prezentată expoziția virtuală Orașe europene în titluri de carte și revista bibliografică Descoperim Europa împreună.

Săptămâna Europei a avut un impact pozitiv. Am reușit să promovăm colecția bibliotecii legată de tematica europeană: scriitori europeni, personalități marcante europene, lucrări de importanță mondială din diverse domenii etc. Prin promovarea valorilor europene, am adus Europa acasă la noi. Prin promovarea campaniei No Hate Speech, am motivat tinerii să fie solidari și toleranți cu cei ce sunt diferiți de noi, promovând iubirea și respectul pentru fiecare. Am familiarizat tinerii cu programele europene, ce le oferă posibilități nelimitate de afirmare.

Europa ne așteaptă, pentru a ne oferi viitorul pe care îl vom merita, trebuie doar să avem credință în forțele proprii, să muncim cinstit și să fim oameni cu bun-simț și cu demnitate, căci, după cum a afirmat scriitorul și istoricul Hilaire Belloc, „credința este Europa și Europa este credința”.